torsdag 28 april 2022

Förleksfiske med Johan Lundström

Idag så drog jag och min vän Johan Lundström ut i Norra Björköfjärden för att fånga gäddor. Det har blåst nordlig vind i flera dagar och även idag vilket brukar göra fisket lite segare den här årstiden. Men det brukar ordna sig. Jag hämtar Johan vid 10.30 och 40 minuter senare är vi på sjön och fiskar. Det börjar trögt med många kasst utan hugg men på eftermiddagen lossnar det lite och Johan tar en på ca 2-3 kg och jag har en följare i samma storlek som vänder vid båten.

Planen för dagen är att hela tiden fiska södervändavikar med lä i eftersom det blåste hårt från norr. Så vi fiskar totalt 6 vikar som vi fått fisk i förr samt ett vildcard.
Och det är här i vildcard området det händer. Vi kommer in lite fel med båten och hamnar på väldigt grunt vatten ca 60 cm så jag backar ut en bit och vi tittar på varann och båda tänker att här ser det inte så hett ut men det är ändå lä och ett bakvatten från vinden så innan vi tänker åka därifrån så säger vi att "va fan vi gör några kast, man vet aldrig" sätter på en Lazy Jerk 17 cm i glitttrig Abbore kostym och i andra kastet smack. Den här är stor säger jag till Johan fram med håven.
Och det är en ruskigt fet Mamma gädda som hamnar i håven. Jag brukar sällan väga mina gäddor men den här va grov som en telefonstolpe så vi va tvungna för att se vad den väger för den va tung. 101 cm 8 kg. Vågen pendlade mellan 8,3-8 kg så vi avrundade nedåt. Mycket fin kondition på denna.

Efter det en va jag tvungen att inta kaffe och bulle innan vi fiskar vidare men det blir inga mer stora gäddor, men några mindre på 2-3 kg högg på. Totalt 6 gäddor upp 3 st var. Och för den som undrar så vad vattentemperaturen 5-7 grader där vi fiskade.
Vi fiskade fram till 20,30 och Johan tog den sista för dagen runt 19,30.

På söndag ska jag fiska med min vän Hans Lundblom i ett helt annat vatten långt från Mälaren. Jag tror vi kommer lyckas med minst en meters gädda då med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar