onsdag 4 maj 2022

Fiskat i Hjälmaren för första gången.

 Jag det är lite konstigt att jag inte fiskat i Hjälmaren förrän nu då den bara ligger 4-8 mil bort beroende på vart man rampar båten men jag har funderat på att göra det i ett års tid och nu vart det äntligen dags. Då jag är sjukskriven så passar jag på att fiska i vardagarna så man slipper trängas.

La i båten vid 10.30 och fiskade till 19.30 och det högg på riktigt bra till o från. Då jag aldrig fiskat här tidigare samt att det är Sveriges stenigaste sjö så tog jag det försiktigt. Visst det finns sjökort men som jag alltid säger, att innanför 3 meterskurvan ska man räkna med att sjökortet är fel. Och det är ju där vi gäddfiskare gärna håller oss på våren. Allt gick bra, inga grundstötningar och det är en jävla trevlig sjö. Stor som fan men man får ju bestämma sig för ett område man ska fiska i förskott. Dock är leken i full gång på flera ställen. Jag både såg och hörde gäddleken i vikarna. Men trots det så blev det 9 gäddor upp dom flesta mellan 2-3 kg alltså mindre rackare men 2 större på 95-94 cm gissar vikten till 5-6 kg tjocka fulla med rom. Hade även flertalet hugg och tappade så det va action hela dagen..

Kommer garanterat tillbaks hit framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar