söndag 22 maj 2022

Provade en spännande sjö i Västmanland

Idag så drog jag och Sebastian iväg och provade en för oss ny sjö på vinst och förlust. Ingen av oss har varit där förr och jag hade inte ens kollat upp hur sjösättningsplatsen såg ut men sjön verkade intressant både på sjökortet och all info jag kunnat gräva fram om vattnet. Men som alltid när man testar ett helt nytt vatten man inte vet mycket om så är det svårt. Det vi kom fram till att det är mycket sten i sjön grundare än 3 meterskurvan, många grunda vikar som med all sannolikhet kommer ha massor med växtlighet när vattnet blir varmare, många fina djuphålor och djupkanter. Sebastian fick 2 små gäddor idag och jag fick noll gädda idag. All betesfisk vi kunde se stod i hela sjön 7-12 meter det va verkligen precis vid 7 meters djup som det va enorma betesstim, inte 5,5 inte 6 meter 7 meter eller djupare så det måste vara något med vatten temperaturen eller vinden. ytvattnet va mellan 15-17 grader. 

Och sjösättningsplatsen då. Ja det är en liten svängplan som rymmer 2 bilar med trailer, man backar ner på en liten mjuk sned sandstrand så bakhjulen står i mjuk sand och framhjulen på lite hårdare jord/gräs. Skulle inte ge mig på att sjösätta en tyngre båt där utan riktigt bra 4 hjulsdrift. Men det gick utan problem med min bil.

Jag kommer ge denna sjö minst en chans till vid andra förhållanden senare i år då vattnet är varmare och vegetation har växt upp. Skön är intressant och trevlig och det borde gå bra med fisk i sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar