fredag 20 maj 2022

Tail beten för gädda

 Många får för sig eller tror att tailbeten bara är för kallt vatten som på våren eller sen höst men där håller jag inte med. Jag fiskar dessa beten året om efter gädda. Ja dessa beten ska fiskas långsamt nästan tråkigt skulle jag säga men jäklar vad dom kan va effektiva. Det finns många modeller på dessa beten. Allt från gummi jiggar med svans till varianter med hårdbeten med svans. Samt en del väldigt långsamt sjunkande till mer snabbt sjunkande och där i mellan. Men dom som jag haft mest framgång med är 2 modeller. 1. dom har en stor kropp som trycker massor med vatten och gärna en rejäl tail såsom esox tail eller big tail från zonker. Och alltid slow sink för att om ja vill fiska den över tång/gräsbälten så går det bra och om ja vill fiska den på 6 meters djup så är det bara o hänga på lite bly.

Så antingen ska den trycka vatten som gäddan uppfattar samt ger en fin silhuett när gäddan tittar upp. Eller så ska dom vagga fint som exempelvis wingman tail eller abu beast tail.

För många år sedan så köpte jag några beten från en betestillverkare med namn Fubbick. Men han slutade senare att göra beten men satan vad grymma beten han tillverkade. Jag han med o köpa ett gäng olika innan han la ned, både jerkbaits och tails.

Men just ett Tailbete som han tillverkat köpte jag för 350 kr på sportfiskeboden i västerås för ca 4 år sedan kan va 5 år . Magiskt bra bete som trycker vatten som en stridsvagn har en fet silhuett och fiskar inte jätte grunt utan mer 1.5 - 2.5 meter. Det är ett stort bete kroppen är nog 12 cm o med tail 25 - 30 cm med en vikt på 130gr. Jag har fångat många stora gäddor på detta bete och har alltså sökt med ljus o lykta efter fler att köpa men det finns inte. Antingen så är det så att dom som äger detta bete vägrar säja vilket jag förstår, eller så är det en begränsad upplaga han tillverkade.

I allafall så nu nyligen för bara 1V sedan så kom det ut en sälj annons på en facebookgrupp där en kille sålde 2 av dessa för 150 kr/st. Shit fatta att jag högg direkt. Så nu har jag 3 st av dessa. 1st i vit silverglitter med blå tail. Dom andra på som bilden visar. Det finns så klart många andra bra tailbeten, alla har sina favoriter. Men tro mig..du kan fiska tailbeten året om om du vet hur och var du ska fiska dom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar