fredag 1 april 2022

Köpte mig ännu en Abu CS Pro Rocket 5501

En arbetskamrat till mig hade en Pro Rocket som han inte va bekväm med, rullen är använd 3 ggr på 7 år sedan bara legat på hyllan o samlat damm så han sålde den till mig för 700 kr.

Detta är en riktig Pro Rocket med alla dom rätta detaljerna. Mässing stativ, mässing bottenplatta och knarr. Dom som säljs idag har ofta stativ och bottenplatta av aluminium och knarr hittar du inte alls på 5000 storleken. Ett riktigt kap med andra ord. Men rullen gick inte riktigt så mjukt o lätt som den ska så jag plockade ner den helt och tvättade bort allt fett och oljor med aceton, sen ringde jag ABU för att beställa lite ballare grejer till den. Rullen måste ju trimmas eftersom alla mina andra rullar är trimmade.

Det som inhandlades och fixades är följande

  • Jag lossade mellanhjulet och skar bort den lila plast låsningen som håller hjulet på plats samt brotschade hålet typ en 1000 del sen satte en c-clip för att hålla det på plats. Detta är ett billigare alternativ mot att köpa ett kullagrat mellanhjul, Det snurrar nästan lika bra och 300 ggr bättre än när det är pressat på plats. Där har ni ett tips. (det är samma c-clip som du har för att hålla veven på plats)
  • Monterat lättad linspridare samt keramisk knivbult
  • Custom vev från Akidos (hade jag hemma)
  • Grund hålborrad lättad spole från ABU me oljesinterbussningar (bussningarna hade jag)
  • Smörjt den med Cal´s universal reel and star drag grease på allt som snurrar sakta. På allt som snurrar fort är det olja som gäller. Rocket Fuel Yellow Label.
Vad ut och provkastade den idag och satan vad mjuk o fin den är mot orginal. Och ja den kastar som en dröm. För gäddfiske blir det inte bättre än så här. Den matar beten från 20 gram till 300 gram utan problem långa o säkra kast. Nu är rullen monterad på min ABU Veritas spö med kastvikt till 180 gram. Perfekt matchning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar