torsdag 3 augusti 2023

Grundens Transmit Jacket

 Efter mycket sökande så hittade jag till slut en bra skaljacka som passar mig. Vadå har inte du skaljackor sedan tidigare ? du som är ute och fiskar så mycket. Så tänker nog mina vänner nu. Jo det är klart jag har. Hade 2 faktiskt som båda är grymt bra. Men tror det eller ej, jag har gått ner några kilo i vikt så den ena är helt enkelt för stor så den sålde jag till min bror. Fristads Jackan som har 15.000 i vattenpelare är den jag sålde. Jag har kvar min Bass Pro 100 MPH Gore-Tex för den passar mycket bra ännu.

Så varför ha 2 st. Jo för är man på fiskeresa i någon vecka på annan ort och det regnar hårt så kan det va bra att torka den ena och ta den andra samt så kan man ju ha oturen att helt enkelt ha sönder jackan och även då ha en till. 

I allafall detta med att hitta en jacka som passar en överviktig kort person är fan ett helvetes sökande. Dom flesta jackor är byggd för personer med atletisk kropp och normalt BMI. Inte för folk som väger 103 kg och är 167 cm lång. Jackan når antingen inte runt ölmagen eller så blir jackan och ärmarna alldeles för långa eller så är den inte bra nog eller så kostar den 5000 kr.

Beställt hem 2 st Jackor som jag fått skicka tillbaka. Den ena för att den inte passade och den andra för att den inte matchade beskrivningen och inte passade bra heller, sen har jag även varit i butiker och provat jackor och visst har jag hittat jackor som passar men dom uppfyller inte dom kraven ja vill ha. Men till slut så läste jag bra recensioner från USA om en jacka som alla verkar älska. Och som alla vet så är alla tjocka i USA så jag tänkte ja denna lär passa. Va faktiskt flera personer som hade ungefär samma längd och vikt som mig samma BMI som skrev att den passar perfekt.

Min Bass Pro Jacka uppfyller mina krav men den är nästan omöjlig att köpa i Sverige, den är dessutom dyr.

        Mina krav är

  •  minst 20.000 vattenpelare
  • andas bra så fukt släpps ut
  • rymlig så man får in underställ och en tjock tröja under
  • wide fit så överviktiga kan ha den
  • jackan ska ha minst 2 lager
  • vattentät dragkedja
  • vattentäta fickor
  • Inte kosta mer än 2500 kr
  • En lagom stor huva
  • Muddar i ärmarna
Och jackan som har allt detta är Grundens Transmit Jacket och jag hittade för 1600 kr på en webbshop. Den passar så jävla bra så man kan tro dom haft mig som modell när dom skapa den. Och för dom som inte vet så är håller Grundens regnkläder världsklass.

Snart är hösten med regnstormar och rusk här så då kommer den testas ordentligt. Eller kanske redan till helgen som vädret är nu för det kommer bli fiske i helgen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar