onsdag 26 juli 2023

Dubbla fjäderringar på hårdbeten så som wobbler och jerkbaits

 En sak jag har märkt dom senaste åren är ett fenomen som inte på något sett är nytt i fiskevärlden utan detta har folk som varit med länge redan gjort på sina beten i stor utsträckning. Det handlar helt enkelt om att se till så fisken fastnar. Jag pratar i detta fall om Gäddan då det är det jag fiskar till 99 %. När man fiskar med hårdbeten så som wobbler i storleken 23- 40 cm eller ännu större så ha jag märkt att frekvensen för landad fisk ökar med säkert 15 % eller mer om du sätter dubbla fjäderringar och även ser till så att du har bra krokar som är ordentligt exponerade så gäddan fastnar. varför dubbla fjäderringar då ..Jo för att om du har en krok med för kort skaft nära wobblern så kan det bli som en hävstång/brytpunkt där gäddan helt enkelt bryter sig loss från kroken med hjälp av wobblern. Du minimerar risken för att detta ska hända om du sätter dubbla fjäderringar eller något annat sätt att få ut kroken från wobblern så den är mer rörlig.

Jag har flera gånger tappat fisk på wobbler med bara en fjäderring så som wobblerna kommer från affären. Men då jag fiskar med wobbler som har dubbla fjäderringar och där jag även bytt krok så den bättre passar betet så sitter fisken i 99% av fallen. På detta sätt kan du på exempelvis en Westins Jätte 23 cm, HiLo 20 cm, och andra beten som kommer med 3st krokar ta bort den bakre kroken för du kommer kroka fisken ändå och det blir mindre trassel för dig och mindre krok i fisken helt i onödan. Varför ta bort just den bakre kroken ? Jo för att i dom allra flesta fallen så hugger gäddan mot huvudet på fisken/betet, detta för att enkelt kunna vända det rätt för att svälja det med huvudet först. Och är det en stor gädda som hugger på ett mindre bete så slipper du ju en krok att krångla med.

Jag gör även så att på beten runt 12-20 cm så har jag bara 1 st trekrok ungefär på mitten och självklart med 2 fjäderringar och jag har aldrig tappat mer fisk än om jag haft 2 krokar. det handlar om att se till så kroken är vass som satan och att den är ordentligt exponerat för det betet du fiskar. För er som sett gapet på en gädda över 6 kg så är ett bete på 20 cm löjligt litet. Jag har fått gäddor där en Line Thru 25-30 cm inte ens sticker ut ur käften på gäddan så tänk på det. 

När vi ändå är inne på detta så här kommer ett till tips. På Stora Savage Gear Line Thru beten så bör du rigga om dom enligt mig. Dels för att kunna byta krok när den blir dålig, dels för att sätt dit bättre krok som är mer exponerad. För detta är stora beten som ofta är 25-50 cm i gummi. Och om en as stor gädda sätter tänderna i betet så kan det hända att krokarna inte rör käften bra nog för o fastna och gäddan helt enkelt spottar ut betet. I ett bete av plast eller trä så glider betet och krokarna fastnar vid mothugg. I ett stooort gummi bete så kan det hända att tänderna sjunker in djupt i gummit och ditt mothugg flyttar inte betet 1 mm, det sitter som i ett skruvstäd och gäddan spottar ut det. Därav är det extra viktigt att med stora gummibeten se till att kroken är rätt i förhållande till betet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar