onsdag 5 juli 2023

Gäddfiske i Dalälven i Juli

Efter att det har regnat i 3 dagar så tyckte jag att vädret blev bra för gäddfiske. Mycket molnigt, stundtals hård västlig vind, och någon enstaka regnskur under eftermiddagen kvällen. Jag drog till Dalälven tänkte ett tag att man blir nog helt uppäten av myggjävlarna men det va inte så farligt troligen pga blåsten. Jag letade gräs kanter som vette ut mot kanter på 4-7 meters djup och jag hittade många men till en början så så va det väldigt trögt..Jaja tänkte jag det är tidigt än kl va 16.00 när jag la i båten. jag letade runt och planen va att när jag väl hittad dom 2 hetaste platserna så lägger jag all tid där mellan kl 19-22.

Vid det första stället som ligger en bit från strömfåran blir det ett bakvatten med sjukt mycket gräs på djup mellan 1.5-3 meter och ja det är varmt i vattnet, 19 grader prick visar termometern men vattnet rör sig lite här på dom ställena jag valt. Står här och nöter en dryg timme utan tillstymmelse till gäddor som är hungriga. Provar shad jiggar stora som små, provar jerkbaits, inget duger. Slänger på en Johny Wobbler i blå kostym först då smäller det på så in i helvete över 4 meter jag känner att detta är lätt en metersfisk den följer med så pass långt att jag hinner greppa håven ..Men just då gör den ett jävla delfinhopp och ruskar sig lös. Lätt 105 cm plus på denna. Suck första hugget på dagen efter ca 4 timmars fiske. Aja den va nära håven. Ger denna plats ytterligare 30 min men det är dött. Åker drygt 10 minuter till nästa spot jag tänkt fiska  av och börjar så klart med samma Johny Wobbler då den dög på förra platsen. 

Driftar av platsen 4-5 gånger. Även här är det nära till strömfåran men inte i den utan det är lugnare vatten och gräs från 4 meter upp till land. Byter spö då det inte hugger på wobblern och på detta spö sitter det en Seeker Jerk från Storm (dom heter 13 fishing nu) Ett bete du kan hitta i rea lådorna för 30 spänn eftersom beten som va heta för några år sedan inte duger till sportfiskaren längre Obs ironi. Jag gillar den och tror på den. Den har inte levererat så bra hittills men jag tror ändå på detta bete.

Andra kastet smäller det på som fan och nu sitter den. Jag drillar hårt som fan pga av det varma vattnet och krokar loss i håven en snabb längd då jag har mätstickan fast monterad i båten på en stuv sen får den gå i vattnet igen. Jag lovar att jag lossar och mäter gäddan på typ 1-2 minuter max, det går undan och det är viktigt nu när det är varmt. Bilder ..Nä fan glöm det så stor va den inte. Hur lång va den då ca 101 cm. Kul. Fiskar vidare och efter 10 meter smäller det igen nu slack hugg av helvete men jag krokar den ändå och denna är stor tror jag då den är sjukt stark, tar lina och drar mot djupare vatten. Men jag är starkare och mitt wolfcreek spö med en Ambassadeur 6000 rulle på ger inte vika. Hell no. Även denna kommer in till båten fort Men då jag ser att denna är större och sitter krokad på ett bra sätt så ja skippar håven, Jag handlandar den med ett stadigt gälgrepp som är det mest skonsamma sättet om man kan. Får loss betet utan problem och en snabb mätning visar 106 cm i en fet god kondition.

Jävlar nu är det hett. Jag är dock pissnödig som satan så jag måste pisspausa och jag tar även en kaffe för det är viktigt med. Klockan är nu 21.30 ca. Denna Seeker jerk är het. så börjar kasta igen men nu äre dött i 15 min som känns som en evighet efter 2 snabba liksom. Blyar den med 10 gram och skickar ut den längs med kanten på 4 meters djup och låter den studsa i botten utanför gräset..Efter 4 kastet precis när jag ska klia mig o fäkta bort nått flygfä .boom hållkäftenhugg. Mothugget sitter och jag tänker vad fan händer .Även denna får syna håven väldigt snabbt. tjock som stock är den och längd på 98 cm trodde denna skulle va större.  Sen så dör fisket ut, solen går ner och jag packar ihop. 

Det är kul när man har en plan och den faktiskt fungerar även om det ibland tar 80% av fiskepasset. Men sen står man där vid rätt tid på rätt plats.. 

Seeker Jerk 15 cm ca

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar