söndag 2 juli 2023

Att fiska gädda på sommaren

 
Detta om att fiska gädda på sommaren i varmt vatten är det en väldig diskusion om på sociala medier. Framförallt så det så att gädda som fångas och drillas länge i varmt vatten och hanteras dåligt och länge så är risken att Gäddan dör väldigt väldigt stor. Detta pga av flera saker men främst är det så att del är lite syre i varmt vatten så gäddan får syrebrist samt att den jobbar så hårt så den får typ mjölksyra i musklerna, så även om du ser att den simmar iväg ned i djupet så är det stor risk att den dör ändå några minuter senare. Gäddan har mycket lättare att återhämta sig i svalare vatten. Varmt vatten räknas i detta fall 19 grader eller mer.

Ska man då helt skita i att fiska gädda på sommaren. Nej inte nödvändigtvis men det finns saker man ska tänka på om man nu bryr sig om gäddan och fiskar catch and release fiske. Leta upp svalare syrerikare vatten. Det kan vara strömmande vatten eller vindsatta djupgrynnor eller fiska djupare. Ställen att undvika är grunda vikar och grunda sjöar där vattnet är stillastående. Om det regnat eller blåst storm i flera dagar så har vattnet kylts ned en del så fiska då.

Sen är det en jävla dubbelmoral i detta av vääldigt många gäddfiskare. Kolla bara denna helg då tävlingen 24 timmars gäddan körs i Mälaren av väldigt mycket båtar. Det är 22 grader i vattnet men helt plötsligt tycker väldigt många att det är okej att fiska gädda tillomed tävla. vi pratar inte här bara vanligt folk som fiskar då o då utan stora Sponsrade team, Återförsäljare, Sportfiskeprofiler som väldigt mycket folk ser upp till. Personer som borde vara förebilder för ett hållbart fiske. Men nej då skiter vi i det. Okej men då ska ni fanemej hålla käften om hur duktiga ni är och hur mycket ni bryr ej med.

Jag själv då är jag så jävla bra då...Nej jag fiskar själv när jag har tid, har råd, och vädret är bra för fiske. Jag fiskar gädda från april till december men jag försöker verkligen och jag lyckas i 90% av gångerna jag fiskar gädda att hitta vatten som är under 20 grader och syresatt. Jag tycker inte ens om när det är varmare än 22 grader ute Ogillar stekande sol och värme lika mycket som gäddan. Jag fiskar gärna gädda på sommaren när det är busväder och kallare. Jag trailar min båt långa avstånd då jag tycker det behövs. Dessutom så har jag aldrig varit förtjust i att tävla. Jag har ställt upp i några tävlingar med blandat resultat , det va några år sedan senast.

Jag fiskar för mig själv och nöjet att få vara på sjön och i naturen.
Ibland har jag bra fiske och fångar gäddor nära eller över 10 kg. Ibland är det dåligt och jag fångar inga alls. Jag försöker dock alltid gå efter grov fisk. Att fånga små gäddor i en vik är inget som lockar så mycket. Jag behöver inte fota varenda gädda på mellan 5-9 kg heller men som det blivit nuförtiden med alla sociala medier så är det ju tydligen allmän tro att har man inte tagit bilder på fisken eller håller den så den ser större ut än i verkligheten så har man inte fångat fisk helst 10 bilder på varje gädda och självklart ska den både vägas och mätas.

Detta är väldigt dåligt för gäddan när det är varmt och ska undvikas om det inte är väldigt viktigt för dig. Jag förstår om man dragit nytt person bästa och vill dokumentera det men gör det fort.

Sen är det en vild diskussion om detta med fisk som fångas med livescope, livetarget, livgivare osv. Jag personligen tycker det är fusk på tävling att ha detta och dom som fångar fisk med denna tekniken och visar upp stora gäddor imponeras jag inte alls av snarare tvärtom. Men detta är min åsikt andra fär tycka vad dom vill. Ja du får tycka vad du vill om mig men jag skiter i det. jag fiskar för att må bra och för att det är roligt. Men man kan ändå föra ett hållbart fiske och fiska så bra och skonsamt som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar