fredag 7 juli 2023

Trasig ekolodsgivare och fiske i Mälaren

 Tyckte vädret va perfekt för en sväng på Mälaren för att fånga stor gäddor idag men tydligen hade jag fel för det va trögt fiske trots hård vind, mulet, och en enstaka regnskur. Precis som det ska det vara. Men nått va off eller så va jag på fel område. Blev bara 3 små gäddor upp. En sak jag märker år efter år i Mälaren är att det så kallade gräset, naten, tången aldrig riktigt växer på samma ställen varje år. Och som alla vet så är det dessa ställen i anslutning till djupt vatten som är hetaste ställena i Mälaren. Åker till flera spots som jag vet är bra och brukar hålla stor fisk men det är fan inge gräs där, inge betesfisk..tomt. Suck . Då får man börja leta och det tar tid och sen undrar man ju alltid om gäddan också hittat detta nya ställe som håller gräs nate iår ? Idag vart ett skitpass helt enkelt på mer än 1 sätt.

Jag tycker att ekolodsbilden är dålig i alla lägen helt plötsligt.. ? så när jag kommit hem och parkerat båten så kollar jag till ekolodsgivaren . Och mycket riktigt så har även denna gått sönder. För ca 3 år sedan så upplevde jag samma sak. Knasig bild och osv. Och precis som då och nu är det samma problem. Där kabeln går in i givaren så har limmet släppt och det kommit in vatten i givaren. Helvete då. Men eftersom jag är en person som försöker förutse problem så har jag faktiskt köpt mig en begagnad givare för 1.5 år sedan just ifall detta skulle hända. Jag är ju på väg till Norrland för fiske inom dom närmsta 2 veckorna så ändå en jävla tur jag upptäckte detta nu. Så imorgon blir det till att byta givare och sen under helgen prova den i sjön så den fungerar. Och ja jag har självklart redan beställt en till NY givare att ha till nästa gång något händer med givaren Poff 2600 kr till det bara så där.. :( men vad göra jag måste ju ha grejerna. 

Och ja för dom som tänker att jag monterat den dåligt.. Nej den sitter stadigt som berget och kabeln är tätt fastsatt med strips/buntband. Det är helt enkelt dålig kvalitet på grejerna. Ekolod/plotter/givare kostar som guld men kvaliten är fan piss mot vad du betalar. Men det är väl så det ska vara i slit o släng samhället. Är det  gammalr köp nytt för 40.000 gärna vart 4 år för sen är det dags för nytt enlig tillverkarna.

Aja det löser sig och om några dagar är jag antingen på vattnet igen eller på väg till Norrland för gäddfiske.

/Laters


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar