lördag 12 maj 2018

Fiske med Jan och Rickard Saint Lures Forsberg

Så idag bar det av ut på  Fjärdarna och vassvikarna på norra Björköfjärden i Mälaren.
Jag har haft ett trögt vår fiske än så länge men så är inte vår fisket min bästa period. Det är svårt att pricka rätt mellan att isen släpper och fram tills gäddorna börjar leka. Sen är det lika lurigt att pricka in dom efter leken..Jag är helt enkelt bättre på att fånga gäddan några veckor efter att dom lekt klart och sedan hela perioden fram tills att isen lägger sig. Då vet jag vart dom håller hus (gäddan alltså) Nu är det inte så att jag inte får fisk på tidig vår, Fisk kommer upp men det är helt enkelt svårare. Men vem fan har sagt det ska vara lätt.

Iallafall så har min gäster idag inte fiskat Norra Björkfjärden tidigare Jan pga av att han tycker hans båt är lite för liten då det blåser upp, och ja det går fort rejäl sjö därute. Rickard för att han är här och hälsar på Jan. Rickard bor i Skåne så han fångade sina första Mälargäddor idag.
Jag har ju inte fiskat så ända in i helvete länge härute heller men 3 säsonger har det blivit så lite kännedom om vattnet har jag.

Vi lyckades iallafall få upp 10 gäddor i båten men bara mindre gäddor den största på ca 3-4 kg.
En mycket trevlig dag på sjön som vanligt i goda vänners lag.
På söndag ska jag ut o nöta mälaren igen med team polaren Johan vi får hoppas på större gäddor då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar