lördag 5 september 2020

Åkte till Dalarna för fiske i 3 dagar.

Så tog jag båten och drog själv till Dalarna för gäddfiske i 3 dagar.  Mammas sambo har ju en stuga i Dalarna som står tom för det mesta så jag lånar den då och då och på så vis så har jag mycket närmare till dom vatten jag gillar att fiska i. Denna gången har jag siktat in mig på en sjö jag varit i några gånger. Det är inget lätt vatten, väldigt mycket sten och grund samt djuphålor. Jag har inte lyckats lura upp några  riktigt stora gäddor än men jag tror verkligen att dom finns i denna sjö för det är rikligt med betesfisk såsom Abborre, Mört, Id, Löja, Öring, Gädda. Jag får så klart upp gäddor men dom riktigt stora har inte visat sig än. Igår va det väldigt trögt med bara små rackare. Idag började det mycket bättre med rejäl vind och solglimtar mellan molnen och fram till kl 18 hade jag 6 st gäddor upp mellan 85-99 cm. Sen kom det en helt vansinnig regnskur i 30 minuter, himlen tämligen öppnade sig och släppta allt som fanns på mig och efter det dog fisket ut helt så jag packade ihop och begav mig till stugan för solen går ju ner vid kl 20 ändå.

Jag har dock lärt mig mycket om sjön på dessa få pass jag varit här, Hittat massor med grynnor, grund, djuphålor, stenkistor, gräsflak samt stockar. Alltså sådana ställen som man normalt letar på efter stor gädda samt om man har otur, kör sönder både båt och motor, för en del av dessa ligger ruskigt farligt precis under ytan mitt i sjön och ibland märkta med en plast dunk men inte alla och dom är inte utmärkta på sjökortet heller så det är till att iaktta försiktighet när man åker båt här. Sjön är hyggligt stor så det tar tid all lära sig hur den är samt hur fisken beter sig vid olika väder, vindar osv.

Men jag ger inte upp så lätt. Jag tror på sjön och jag är säker på att det finns gäddor på över 10 kilo. Att fånga dom jag det är ju utmaningen. Jag kör sista dagen i morgon för denna 3 dagars satsning, När jag kommer upp hit igen är inte spikat utan vi får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar