onsdag 12 april 2023

Det här med att välja rätt bil för att dra båttrailern

 Ser många inlägg på facebook och andra forum där folk frågar vad man ska köpa för bil till att dra sin båttrailer så tänkte skriva lite om detta och förklara hur jag tänker.

Det första du behöver tänka igenom är dessa punkter som jag listar nedan.

  • Vad har du för körkortsbehörigheter ? Har du tung båt behöver du ofta utökad B (B96 eller BE
  • Hur ser det ut där du ska sjösätta båten. Är det asfalt/betong eller lera och grus. Branta ramper eller flacka ramper, Åker kanter 
  • Hur mycket trailar/ sjösätter du.
  • Hur viktig är komfort och bränsleförbrukning för detta ändamål kanske ha 2 bilar.
  • Måste du ha bromsad trailer eller klarar du dig med en obromsad.
  • Vill behöver du du en 4 hjulsdriven bil  eller en AWD driven bil
Låt oss säga att du har en lätt båt så du kan dra den på obromsad trailer alltså max totalvikt 750 kg och du endast sjösätter på asfalterade samt betong ramper då behöver du med all säkerhet ingenting mer än en vanlig framhjulsdriven bil. Om du med samma ekipage ska sjösätta där det är lerigt, gräsmatta, kohage så måste du ha minst AWD skulle jag säga.

Har du ett ekipage som väger 1000 kg eller mer så skulle jag säga att du ska minst AWD även på blöta asfalt/betong ramper för att va säker, speciellt om dom är lite brantare.

Sen är det ju så att man måste kolla upp vad bilen får dra med den behörighet du har. Det är inte så många SUV som får dra 1000 kg utan B96 eller BE.

Jag tar mig själv som exempel här. Jag har ett ekipage som väger precis 1000 kg och jag har en dyr bra bromsad trailer som jag utrustad extra med olika tillbehör såsom gångramp. elvinsh, bättre kölrullar osv. Jag trailar min båt 60-80 pass per år och jag sjösätter överallt. Bra ramper, dåliga ramper, inga ramper, lervälling. badstränder, åkerkanter. Och bara en gång har jag kört fast men då va det jävla extremt ställe.

Som drag bil har jag en Suzuki Grand Vitara 2,4 liters bensinare. Det är en fruktansvärt bra bil att dra med samt köra offroad med. Rambyggd, riktig 4hjulsdrift med låg växel , diffspärr. Jag har även satt på däck med offroad kapacitet så kallade A/Tdäck. Detta är inte den optimala bilen att pendla till och från jobbet med då den då är lite bullrig och törstig. 0.85 landsväg 1.0 stadstrafik 1,35 med 1000 kg trailer bakom, detta är ca då. Men till pendling har jag en annan liten billig snål bil.

Så vad är då skillnaden mellan AWD och 4-hjulsdrift. AWD kan driva alla 4 hjulen men bara 2 samtidigt, kraften skickas automatiskt dit bilen tycker är bäst.

 4-hjulsdrift kan driva alla hjulen samtidigt hela tiden samt så har du ofta en lågväxel samt kan låsa diffen (diffspärr) 

I dom flesta fall klarar du dig med AWD. Vanliga bilar som har detta är några exempel här. Volvo, Alla Vag,  samt i princip alla som det står AWD på.

Riktig 4-hjulsdrift hittar du på äldre SUVs såsom Mitsubishi pajero, Nissan Patrol, Jeep ,även nya Jeep och LandRover, Suzuki Grand Vitara, Subaru, Pickup bilar och flera.

Om du ska ut i skiten och köra och speciellt om du ska dra tungt samtidigt så är det väldigt stor skillnad mellan dessa bilar då det gäller framkomlighet. Så ska du traila extremt dåliga ställen så duger inte din s60 awd tyvärr.

Jag nämnde även greppigare däck. Detta är en faktor många förbiser. Är underlaget riktigt dåligt så spelar det ingen roll om du har en Audi Quattro med 500 hk samt 20 tums sommardäck/vägdäck och ska dra upp din 1200 kg tunga trailer. Du har inget grepp trots 4-hjulsdrift och du står fast. Greppet blir väldigt viktigt då det är lera, sand, gräs osv. Då är en däcktyp som heter A/T däck väldigt bra. (dessa är skit på vintern vad än tillverkaren skriver) Tips på A/T däck jag kört och kan rekommendera är dessa 3.

  • Falken Wildpeak at3w
  • Yokohama geolander  G015
  • Toyo open country
Dessa 3 är inte galet extrema och fungerar väldigt bra överallt både på asfalt och offroad. Ja dom bullrar mer, du ökar bensinförbrukningen men du kör inte fast så lätt.

Det är mycket att tänka på men hoppas detta hjälper lite att välja rätt fordon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar