lördag 15 april 2023

Tidigt vår fiske i Mälaren

 Idag så fiskade jag Mälaren för andra gången i år. Med mig hade jag min fiskevän Kent. Vi fick kontakt förra året mot hösten och har börjat fiska tillsammans efter det. Vi funkar väldigt bra ihop med fisket, vi vill fiska lika mycket = hela tiden . Och jag tycker vi tänker lika ofta men ibland olika i båtarna, och så ska det vara man måste dela ider tankar och taktiker för att hitta fisken i olika vatten. Kent har en mindre båt än mig men ändå en väldigt kompetent båt som han lagt mycket tid och funderingar kring för att få den perfekt för mindre vatten. Sedan har efter att sett mig traila min båt fått mer ider som byggts till för att få själva trailandet lättare. Men när vi kör vatten som Mälaren är min båt bättre lämpad så idag tog vi min båt.

Hur gick det då....Vi kom till rampen runt kl 10, puttade i båten och la den vid stranden och packade den full med grejerna. Sen hade vi ett planerat jobb på trailern, 1 av kölrullarna rullade jävla trögt så jag plocka lös den, rengjorde  smörjde den så den rullar lätt igen. Det är lättare när inte båten är på trailern;) Sen iväg ut och fiska. vi har en frisk nord/ostlig vind, inte optimalt så här tidigt på våren när vattnet är 2.8-4 grader varmt. Och fisket är tröögt . Mycket tröögt. vi provar fan allt i lekvikar grunt, utanför lekvikar djupt. Syd vända vikar, vikar där vinden ligger på Kanter osv men näää. hela jävla betes arsenalen testas men nää. det är svårt.

Efter många timmars fiske så fiskar Kent bort ett fint nytt Custom bete, knas på spollen så det flyger åt helvete . Vi svär lite över det men då det är en fin kant så vi fiskar på där och efter en stund så händer det som aldrig händer..Kent lyckas fastna i en del av linan till betet han precis kastat bort så det är bara att hala in det.. Galen tur.

Vi kör på i samma del några timmar till  och vid ett område som ser sååå jävla hett ut och här är det 4 grader i vattnet istället för 3 så får jag ett bra hugg och ropar till kent nuu. Den är stor denna känner direkt att det är starka huvudskak liksom stångar och det är grymt spöböj vi är på spänn....Men nä det är en stor jävla gren av ett satans pilträd eller något som luras..Dessa jävla grenar kan verkligen ibland kännas precis som en stor gädda...Motherfucker.

Men vi såg verkligen en riktigt fet jävla gris i en grund vik men den högg inte heller. Måste vägt minst 20-25 kg ..Fet jävla rygg som gungade i vassen.......Den hade fan hår på ryggen med.............Haha jävla vildsvin som gått genom isen o dött.

Det blev blankpass denna dag. men bara på det igen. Säsongen har bara börjat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar