torsdag 27 april 2023

Polyuretan kölrullar till aluminium båt

Vintern 2016 köpte jag min Ockelbo B16 AL samt trailer Majava VT 1000 Pro. Ungefär halva säsongen 2016 höll original kölrullarna som är i hårdplast, dom fick väldigt djupa spår nästan direkt. Detta är inget fel av majava trailers, det är bara så att trailar du din aluminium båt väldigt mycket (jag gör det. Ca 60-70 pass om året) så behövs andra kölrullar i annat material. Har du en plast båt så duger dom som satt på från början då plast båtar har en mycket rundare köl. Aluminium båtar har nästan alltid en vass köl och då äter den kölrullar.

Så mitten av 2016 kontaktade jag Majava och förklarade att jag behöver andra kölrullar och då hade dom riktigt bra alternativ i materialet "polyuretan" och dessa har hållit sen dess men nu är dom slitna och spåriga. så jag tyckte det va dags att byta ut dom igen så jag kontaktar majava igen men nu har dom inte dom tillgängliga. Jag får dock veta vad dom heter art nummer osv så jag söker på nätet. Hittar dom på 2 ställen men när jag såg priset på dessa "Stoltz" rullar så satte jag kaffet i halsen. 800 kr st. Jag betalade 690 kr för 4 st st år 2016. Nä fan måste gå o hitta andra lika bra billigare.

Letar på internet som en galning i flera timmar, Kölrullar hittar jag i rätt material men inte i rätt storlek. Men så till slut så hittar jag på två ställen som har rätt rullar i rätt material och storlek, nästan. Respo trailers har en rulle som är perfekt men så kostar den 387 kr st, hittar även hos Tk Trailers men jag måste ringa dessa två företag för mer information då info på hemsidan är väldigt knapphändig. Ringer först Respo trailers och dom verkar inte ens vilja sälja rullarna, får dålig information mycket dåligt kundbemötande. Väldigt illa. Ringer TK Trailers istället och här blir man bemött på ett professionellt sätt med tålamod och jag får svar på mina frågor osv Dom har rätt rulle i rätt material men i fel storlek. Mina rullar får max vara 185 mm breda och deras är 200 mm breda, men han förklarar att då dessa är helgjutna så kan jag kapa av dom 7.5 mm i varje ände. Okej och då dessa rullar bara kostar 200 kr st + det fantastiska bemötandet så köper jag 4 st. Så om ni letar rullar till båtar med vass köl och aluminiumbåtar så ska dom vara av materialet POLYURETAN  Och för att krångla till det lite så finns det olika hårdheter av Polyuretan med...

I alla fall beställde onsdag morgon och fick dom levererade torsdag eftermiddag. Hämtar ut rullarna och åker till brorsan då han har ett litet hobby snickeri med bandsåg och klingsåg och han sågar av 7.5 mm i varje ände. Jag snyggar till sågsnittet med slipmaskinen och det blir perfekt. Monterade dom idag på trailern och jag satte då dom 4 nya på trailern där mest vikt ligger konstant samt där det blir mest tryck vid rampning av båten, på vaggan längst bak har det tidigare suttit dom billigare blå plast rullarna men dom åkte bort och jag satte 2 av gamla oranga rullarna som va minst slitna där istället. Nu får vi se om dom nya är lika bra eller åtminstone så bra så dom håller i 5 år innan jag får byta igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar