tisdag 17 oktober 2023

Det har varit en jobbig tid ett tag.

 Den senaste tiden har varit jobbig för mig både fysiskt och psykiskt. Har fortfarande ont i armbågen (tennisarmbåge) även om den blivit bättre så är den inte bra, sen har jag haft dålig mage till och från som visade sig vara magkatarr så får ta medicin mot det. Sen har jag en oro i kroppen som jag inte riktigt vet vart den kommer ifrån men det är väl allt som händer just nu både i min närhet och i omvärlden. Ingen vet ju hur det kommer vara med arbete och ekonomi i början på nästa år, sen mår mamma inte bra heller med ryggsmärtor och väntar på operation. Ja sen blev ju min ena katt sjuk som ni kunde läsa i ett tidigare inlägg så min andra katt känner sig så klart ensam på dagarna när jag inte är hemma.

Fisket har varit skit senaste tiden med. Förra helgen blåste det storm så då blev det inget fiske och passen innan det har varit galet trögt fiske för mig med bara små gäddor. Men får hoppas att det vänder innan isen lägger sig på sjöarna. annars är det bara som det är och man får ta nya tag nästa säsong.

Nu menar jag inte att det på något sett är speciellt synd om mig. Jag har mat och tak över skallen. Jag har jobb och inkomst som är helt okej. Jag har både bil och båt och husdjur. Men ibland känns ändå bara allt lite tungt, det har väl med årstiden att göra med då det blir kallare och mörkare. 

Sen att läsa nyheterna blir man ju less och trött av. Ryssland och Ukraina i krig. Nu är det även inom några dagar med all säkerhet fullt krig i mellanöstern. Gaza och Israel lär ju inte lägga ner vapnen och snart är då Iran med i leken och med det även USA och andra länder. Det kommer ju bara sluta med skit på riktigt. Skulle inte alls förvåna mig om Kina ser sin chans då att ockupera Taiwan som dom vill och hotar med.

Om allt detta händer inom samma säg 3-6 månader så kommer det gå åt helvete i Norden och Europa med. Dels för att oljepriserna kommer nå nya toppnivåer med bränslepriser vi aldrig sett som följd, sen kommer det bli brist på halvledare i hela tillverkningsbranschen med arbetslöshet som följd och detta kommer falla ner överallt. Samt så kommer elpriserna skjuta i höjden igen. Sen har vi i Sverige en helt galen kriminalitet som regeringen och polisen inte kommer få bukt med inom 10 år om ens någonsin.

Jag spår en riktigt jävlig framtid den närmsta tiden för världen och oss vanligt folk. 

Varför såå dyster och bitter tycker väl några människor som springer omkring med skygglappar i sin bubbla som om dom vore med i någon jävla Enja video. Att blunda för problemen och shoppa på som att det inte fanns en morgondag utanför ditt fina villakvarter och kontorslandskap där ni dricker lattekaffe och berättar hur underbart allt lär inte göra att ni kommer undan. Folk sitter med mång miljonlån och troligen gråter sig till sömns. Folk låser om sig mer än förut och är rädda för kriminaliteten osv

På ytan ser allt som vanligt ganska bra ut. Det är som när man fiskar efter storgädda. Det inte vad du ser på ytan som är det viktiga, utan det är det du inte ser som är viktigt. Det som är en bit ner. Ibland långt under ytan ser du det viktiga. När man förstår det så kommer du fånga större gädda. Det är samma sak med vardagen. Titta lite djupare, skrapa av glittret på ytan och en hel del annat kommer visa sig. Sen finns det alltid undantag. Ibland är allt precis så fantastiskt som vid första ögonblicket. Men det är i undantagsfall.

Jag är inte mycket bättre än någon annan men jag blundar inte för det jag ser och jag försöker förbereda mig mentalt och ekonomiskt med dom möjligheter jag har. 

Det kan ju såklart inte vara skit hela tiden även jag har ju glädjestunder i denna mörka tid och försöker skaka av mig det. Men jag blir ständigt påmind om verkligheten som tyvärr inte är så glittrande som det verkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar