måndag 2 oktober 2023

Gäddfiske med Morgan

 I Lördags åkte Morgan och jag iväg till en sjö för att fiska gädda. Denna sjö får man alltid fisk i och när den visar sig från sin bästa sida så är det stora gäddor med. Men idag skulle det visa sig att dom stora återigen höll sig undan, jävligt knepigt fiske nu. Men dom mindre gäddorna högg, jag tror vi fångade 10 st till slut och Morgan tog dom flesta han hade stolpe in medans jag hade stolpe ut sen tappade vi nog lika många. Morgan fiskade mindre beten bland annat beten han hade målat själv som levererade bra. Jag fiskade med stora beten på 30 cm för jag tänkte att hellre än stor än många små. Gäddorna är inte riktigt i stöten, betesfisken är väldigt utspridd och gäddorna står väldigt djupt pelagiskt, vatten temperaturen är 15 grader. Men jag tror att fisket kommer släppa kommande helger när det blir kallare i vattnet. Kommande helg blir det fiske med Kent i ett vatten han fiskat gös i hela sommaren så där har han koll på vart gäddorna står pelagiskt. Vi kommer gå 100% efter större gädda och fiska med stora beten. Min filosofi är att hellre 1 stor gädda än 10 små. Jag har inga problem med att bli utan fisk ett par pass om jag går efter stor gädda så länge jag vet att dom finns där jag fiskar. Att fånga gäddor över 8 kilo är inte alltid så lätt och över 10 kilo är svårt och inget man gör ofta. Vad räknas som stor gädda är ju såklart olika beroende på hur mycket du fiskar och vad du räknar som stort. För mig är en gädda på 6 kilo inte så upphetsande men jag räknar ändå gädda som är över 100 cm och 7 kg som stor.

Nu när jag har haft ett antal pass utan storgädda i båten så börjar såklart frustrationen krypa på och tankar går. Fiskar jag fel, fiskar jag på fel platser, fiskar jag för kort stund på varje plats, fiskar jag med fel beten, har jag tappat stinget, fiskar jag med fel personer, osv osv. Vi får se om fisket med Kent kommande helg vänder till det bättre. För det kan inte vara trögt för alltid lika lite som det är fantastiskt fiske jämt.

Just det här med att fiska med rätt personer tror jag är väldigt viktigt för ett framgångsrikt fiske. Alla i båten behöver ha samma mentalitet och vilja för att om en person vill ha små gäddor och bara det hugger är nöjd  och den andra vill jaga stort och skiter i allt under 4 kg så blir det inte bra. Sen behöver båda läsa på om vattnet och intressera sig om hur det ser under vattenytan. Om ena parten ska göra all forskning och ha ider om vart vi ska fiska så blir det ju som en guidning utan betalt där en person bara åker med och är sällskap och kastar där den andre väljer platser eller vatten. Det kan så klart vara okej ibland om man ex är på sitt hemma vatten som man kan utan och innan och tar med en vän. Men det här med att hitta fiskevänner som man kan lita på 100 % och samtidigt är på samma nivå som en själv och har samma jävla driv och vilja ja det verkar omöjligt. Nu kastar jag inte skit på mina vänner som jag fortfarande bjuder med i båten er gillar jag ju så ni ska inte ta åt er. Jag hade ju inte bjudit med er annars. 

Jag har återkommande tankar om att försöka få till ett Team/Gäng som är på samma nivå eller bättre än mig för att jaga storgädda. Men då jag försökt tidigare så är det hela tiden 5 saker som kommer i vägen för detta Inte för mig utan för dom som hör av sig och är intresserade. P.S Jag vill inte åka runt på tävlingar.

  • Tid. Att finna tiden att fiska minst 3 dagar i månaden.
  • Pengar. Att ha ekonomin att fiska minst 3 dagar i månaden
  • Vilja och driv. Alldeles för många vill bara följa med utan att bidra med kunskap eller tid att utforska där man ska fiska
  • Har varken körkort, bil eller båt 
  • Ljuger om sitt kunnande eller kan inte hålla käften om heta spots och sjöar
Nu kanske många tycker jag är krävande men är jag det ...Varför ska 1 eller 2 person göra allt slit och betala medans en 3: eller 4:e person bara åker med och fiskar och knappt vill betala för bensinen det kostar ? Jag är inte intresserad av av lära upp någon eller visa mina bästa ställen för en person som sedan åker dit med andra fiskare. Då fiskar jag faktiskt hellre själv. Det kanske är jag som är en knepig jävel att umgås med ? Vad vet jag men ingen har sagt det till mig än. Jaja vi får se hur det blir framöver. En sak är säker. Jag kommer fortsätta fiska och jaga stora gäddor så länge jag kan och tycker det är roligt, för det måste vara roligt och en skön känsla för har man inte det då får man göra något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar